Hoe wij werken
De kortdurende en generalistische GGZ die Vicino levert, wordt ook wel de monodisciplinaire GGZ genoemd. Dit betekent dat een specialist met een brede blik naar uw mentale hulpvraag kijkt. Gezamenlijk stelt u doelen en maakt u een behandelplan. Hierin staan onder meer de behandelmethode, de inzet van E-health (online ondersteuning) en de verwachte duur beschreven.
De precieze werkwijze kan licht verschillen per GGZ-aanbieder. Ook heeft iedere aanbieder haar eigen specialismen. Daarom adviseren wij om bij het kiezen van een GGZ-aanbieder de website van de (mogelijke) aanbieder te bezoeken. Op de website vindt u ook de hulpvragen waar de aanbieder zich mee bezighoudt, de behandelmogelijkheden en praktische zaken zoals wachttijden.

Kosten
Heeft Vicino een overeenkomst met uw zorgverzekeraar*, dan wordt uw behandeling vergoed binnen de basisverzekering. Let op: hierbij wordt wel aanspraak gemaakt op uw eigen risico.
In 2025 is het eigen risico minimaal €385.
Het eigen risico geldt per kalenderjaar. Uw eigen risico wordt dus opnieuw aangesproken wanneer de behandeling doorgaat in een volgend kalenderjaar.
Wilt u weten wat uw eigen risico is? Of bent u benieuwd hoe de kosten precies verrekend worden? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
*Voor 2025 heeft Vicino een overeenkomst gesloten met alle zorgverzekeraars in Nederland.

Declaraties
Een behandeling die u krijgt bij een GGZ-aanbieder die bij ons is aangesloten, wordt uitgevoerd namens Vicino. Dit is goed om te weten, omdat dit betekent dat wij de kosten declareren bij uw zorgverzekeraar. Uw contact met uw behandelaar – op locatie of digitaal – wordt omgezet in een zogeheten consult. Wij declareren op basis van deze consulten, waarvan de tarieven landelijk zijn vastgesteld.
Cliëntenportaal
Het Cliëntenportaal is een beveiligde online omgeving waar u gemakkelijk en snel terecht kunt voor informatie over uw behandeling. Zo kunt u onder meer communiceren met uw behandelaar en nog eens nalezen welke opdrachten u tijdens een sessie heeft meegekregen. Link naar Cliëntenportaal.
Wachttijden
Wanneer u wordt verwezen naar onze tweedelijns GGZ-aanbieders, krijgt u waarschijnlijk te maken met wachttijden. Vicino streeft ernaar dat iedere cliënt binnen enkele weken bij een van onze aangesloten GGZ-aanbieders terecht kan. Toch kan het voorkomen dat de wachttijden oplopen.
De wachttijden verschillen per aangesloten GGZ-aanbieder. Onder meer door verschillen in locaties, capaciteit en specialismen. U kunt de wachttijden zelf terugvinden op de website van de aanbieder.
In uitzonderlijke gevallen kan Vicino, of een aangesloten GGZ-aanbieder, genoodzaakt zijn om een tijdelijke aanmeldstop in te lasten voor één of meerdere zorgverzekeraars. Mocht dit het geval zijn, dan ziet u dit in het overzicht van aangesloten aanbieders.
Geldt voor u een aanmeldstop, of vindt u de wachttijden van uw GGZ-aanbieder te lang? Dan kan uw zorgverzekeraar u helpen aan een passend alternatief. Dit heet zorgbemiddeling. Informatie over zorgbemiddeling vindt u op de website van uw zorgverzekeraar.

Kwaliteitsstatuut
Iedere GGZ-aanbieder is wettelijk verplicht om een kwaliteitsstatuut op te stellen. Hierin staat beschreven welke kwaliteitsnormen de aanbieder hanteert. Dit schept helderheid in de rolverdeling en verantwoordelijkheden.
Keurmerk Kortdurende GGZ
Vicino is drager van het Keurmerk Kortdurende GGZ. Dragers van dit keurmerk tonen aan dat zij de lat hoger legger dan wettelijk wordt vereist. Bijvoorbeeld op het gebied van transparantie, cliëntgerichtheid en innovatie. En door bij te dragen aan de landelijke ontwikkeling van deze zorgvorm.
Ook alle GGZ-aanbieders die bij Vicino zijn aangesloten, dragen het Keurmerk Kortdurende GGZ. Dit is voor ons namelijk een voorwaarde om samen te werken.
Deel uw ervaring
Het is voor ons van groot belang dat u tevreden bent over de zorg die u krijgt. Daarom horen wij graag of u dit ook zo ervaart. Als u contact met ons opneemt, zorgen wij ervoor dat uw compliment of suggestie bij de juiste persoon terechtkomt. Heeft u een klacht? Ook dan horen we graag van u.